دکتر امیر حسین اسداله پور

شستشوی بینی بعد از عمل بینی

نحوه شستن بینی و تمیز کردن آن با سواب پنبه یا کلرید سدیم بعد از جراحی بینی یکی از بزرگترین نگرانی های افرادی است که این کار را انجام می دهند. در دوران نقاهت بعد از عمل بینی شستن صورت و داخل بینی با سرم نمک و استفاده صحیح از پماد بسیار مهم است. زیرا تمیز کردن بینی از عفونت و بوی بد بینی جلوگیری می کند و همچنین از احتقان بعد از جراحی بینی به دلیل تجمع مخاط و خشکی خون در بینی جلوگیری می کند

اکثر افراد که عمل زیبایی بینی را انجام می دهند. برخی از آنها این کار را برای بازیابی تنفس و برخی برای زیبایی انجام می دهند. اما رعایت نکات بهداشتی بعد از جراحی در دوران نقاهت به اندازه جراحی اهمیت دارد. زیرا مراقبت خوب در این دوره ها می تواند بر نتیجه جراحی تاثیر بگذارد. یکی از این مراقبت ها شستن و تمیز کردن بینی است که مزایای زیادی دارد مانند:

جلوگیری از تجمع موکوس و عفونت بعد از جراحی بینی

رفع گرفتگی بینی و کمک به تنفس راحت تر و بهتر.

ترومبوز و خون خشک داخل بینی را بردارید.

از ایجاد بوی بد بعد از جراحی جلوگیری کنید.

بعد از جراحی چه زمانی می توانیم بینی خود را تمیز کنیم؟

از زمانی که بیمارستان را ترک کردید و به خانه برگشتید، می توانید بینی خود را تمیز کنید. اما در سه هفته اول نمی توانید بینی خود را بشویید. زیرا پس از جراحی بینی، جراح یک آتل پلاستیکی بینی را روی بینی شما گذاشته و آن را بانداژ می کند. گاهی علاوه بر اسپلینت باید تامپون بینی نیز داخل بینی خود داشته باشید. به همین دلیل شما مجاز به شستن بینی خود نیستید زیرا آتل و تامپون شما نباید خیس شود اما می توانید آن را تمیز کنید.

دکتر امیر حسین اسدالله پور  ، متخصص گوش و حلق و بینی ، دارای بورد تخصصی جراحی بینی شماره نظام پزشکی 134940,متخصص عمل زیبایی بینی با ۱۰ سال سابقه و بیش از ۵۰۰۰جراحی موفق در قائمشهر می باشد.انجام مشاوره و اقدامات بعد از عمل در تمامی شهرهای تهران,گرگان, سمنان ,مشهد, گنبدکاووس, قائمشهر, قم ,رشت ,نوشهر, گرگان و سراسر کشور انجام می گردد.

شستشوی بینی بعد از عمل بینی
شستشوی بینی بعد از عمل بینی

شستن بینی بعد از جراحی چگونه است؟

تمیز کردن بینی بعد از جراحی یکی از چالش های افرادی است که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند. نحوه شستشوی بینی بعد از جراحی در هر هفته بر اساس تغییرات بینی و وجود آتل یا بخیه متفاوت است. به همین دلیل روش صحیح شستشوی بینی را در هر هفته توضیح خواهیم داد.

شستن بینی و صورت در هفته اول: همانطور که قبلا گفته شد، در هفته اول اسپلینت و تامپون نباید خیس شود تا نتوانید بینی خود را بشویید. اما در روز سوم یا چهارم ممکن است مقداری آیکور از بینی خارج شود، بنابراین می توانید بینی و صورت خود را با پنبه مرطوب و آب گرم تمیز کنید و اطراف بینی و بانداژ را تمیز کنید. در آن زمان از قطره تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

در نهایت روز ششم قبل از برداشتن آتل باید به حمام بروید و اجازه دهید آب از آتل خارج شود، بنابراین در روز هفتم که به پزشک مراجعه می کنید به راحتی از بینی خارج می شود.

مقاله پیشنهادی:  نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی

شستن بینی با سرم یا سواب پنبه ای در هفته دوم یا سوم: بهترین مایع برای شستشوی بینی سرم 9% نرمال سالین یا سرم کلرید سدیم است. این سرم را می توانید از داروخانه خریداری کنید یا در منزل تهیه کنید. (نحوه ساخت آن در ادامه توضیح داده خواهد شد). در هفته دوم و سوم از سواب پنبه ای آغشته به مایع نرمال سالین برای تمیز کردن بینی خود استفاده کنید. شما باید این کار را با دقت و آرام انجام دهید زیرا به بینی شما آسیب نمی رساند. در این مدت از قطره تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

شستشوی بینی بعد از عمل بینی

شستشوی بینی بعد از هفته چهارم (با سرم و سرنگ): در این سطح بینی و ساختار آن بهبود خوبی پیدا کرده است. بنابراین شما مجاز به استفاده از سرنگ برای ورود سرم به داخل بینی و شستشوی آن هستید.

ابتدا باید یک سرنگ 10 سی سی از داروخانه تهیه کنید. سوزن آن را کنار بگذارید سپس بنشینید یا بایستید و سر خود را خم کنید. پس از آن مایعی را با سرنگ داخل حفره بینی خود وارد کنید و همزمان هوا را به آرامی از بینی خارج کنید. مراقب باشید که مایع وارد گلوی شما نشود. این فعالیت را برای هر دو حفره بینی انجام دهید. در حین شستن بخیه جاذب بینی با مقداری خون خشک ممکن است از حفره های بینی خارج شود. نگران نباشید و به شستشو ادامه دهید. در تصویر زیر نحوه استفاده از سرنگ را مشاهده می کنید.

نکات مهمی که در هنگام شستن بینی باید به آن توجه کنید!

برای تمیز کردن آن و از بین بردن لخته های خون، بینی خود را باد نکنید. حداقل سه ماه پس از جراحی بینی، نباید بینی خود را باد کنید. می توان به پارگی رگ های خونی و آسیب مجرای بینی به عنوان عارضه دمیدن بینی بعد از عمل اشاره کرد.

هرگز از انگشت یا دستمال برای تمیز کردن بینی خود استفاده نکنید.
مراقب باشید هنگام شستشو به بینی خود آسیب نرسانید.
اگر در حین شستن بینی احساس عطسه یا سرفه کردید، این کار را با دهان باز انجام دهید.
بعد از شستن بینی از پماد استفاده کنید تا از خشکی بینی جلوگیری شود.

شستشوی بینی بعد از عمل بینی

پمادهای بعد از جراحی بینی چیست؟

 پمادهایی که باید در هفته اول استفاده شوند:

بعد از جراحی در هفته اول از پمادهای آنتی بیوتیکی تجویز شده توسط پزشک مانند تتراسایکلین برای جلوگیری از عفونت و خشکی بینی استفاده کنید. روش صحیح استفاده از پماد بعد از جراحی: ابتدا بخیه ها را با پنبه آغشته به سرم نرمال سالین تمیز کنید و با یکی دیگر بخیه های خارجی زیر حفره بینی را تمیز کنید. پس از آن مجدداً از پنبه آغشته به پماد دیگر استفاده کنید و آن را داخل حفره های بینی کنید و پماد را با احتیاط داخل حفره های بینی بشویید. فقط قسمت جلوی حفره بینی را با پماد بشویید و تا وسط بینی ناگهانی وارد پنبه سواب نشوید.

پمادها باید بعد از هفته دوم استفاده شوند:

در هفته دوم بعد از جراحی می توانید از پماد A استفاده کنید تا محل بخیه های خارجی و داخل حفره های بینی را صاف نگه دارید زیرا بخیه ها و آتل ها برداشته می شوند. اگر نگران باقی ماندن اسکارهای جراحی روی کلوملا (فاصله بین دو حفره بینی) هستید، می توانید از پماد برای برداشتن جای بخیه ها استفاده کنید. پماد ویتامین A و وازلین برای بازیابی جای بخیه مفید است.

مقاله پیشنهادی:  هزینه جراحی بینی

در نهایت باید بدانید که با رعایت این عوامل می توانید ده روز دوره نقاهت را به خوبی پشت سر بگذارید و نتیجه خوبی از جراحی خود بگیرید. اگر با خونریزی غیرمعمول یا عفونت بینی مواجه شدید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر سوالی دارید و می خواهید در مورد قیمت هزینه زیبایی بینی بدانید یا برای انتخاب جراح مناسب دچار سردرگمی هستید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

شستشوی بینی بعد از عمل بینی

چگونه بینی خود را بعد از جراحی بینی تمیز کنم؟


اگر قصد انجام عمل بینی دارید، احتمالاً این سؤالات را از خود پرسیده اید.باید بدانید که بعد از جراحی بینی می توانید بینی خود را تمیز کنید. پزشکان شما را تشویق می کنند که این کار را انجام دهید تا به بهبود مناسب بینی کمک کنید. فقط باید مطمئن شوید که بینی خود را به آرامی تمیز کنید تا آسیبی به آن وارد نشود.تمیز نگه داشتن بینی بعد از جراحی بینی می تواند روند بهبودی شما را بهبود بخشد.

از چه زمانی تمیز کردن بینی را بعد از جراحی بینی شروع کنیم؟

در چند روز اول پس از جراحی بینی، احتمالاً یک بسته بندی تامپون در داخل بینی و یک آتل یا گچ در بیرون آن وجود دارد. بنابراین نمی توانید آن را نه از داخل و نه از بیرون تمیز کنید. با این حال، هر دوی آنها را ظرف یک هفته پس از جراحی خارج خواهید کرد و سپس می توانید تا این زمان شروع به تمیز کردن بینی خود کنید.
مهم ترین نکته ای که هنگام تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی باید به آن توجه کنید خشک نگه داشتن اسپلینت است. خشک نگه داشتن بینی می تواند به بهبود روند بهبود کمک کند.

روش های شستشوی بینی

روش های مختلفی برای تمیز کردن داخل بینی بعد از جراحی بینی وجود دارد. در ادامه به برخی از بهترین راه ها پرداخته می شود:

1. Q-tip و پراکسید هیدروژن:

این روش فقط پس از برداشتن بسته بندی از روی بینی باید استفاده شود. این روش تمیز کردن باید به صورت زیر انجام شود:

مقداری پراکسید هیدروژن را روی یک سواب پنبه ای تمیز قرار دهید
از این سواب پنبه ای برای مرطوب کردن Q-tip استفاده کنید
Q-tip را به آرامی در سوراخ بینی خود قرار دهید تا خون خشک از بین برود
زنی که بعد از جراحی بینی با پراکسید هیدروژن با استفاده از یک سواب پنبه تمیز بینی خود را تمیز می کند.

پراکسید هیدروژن معمولاً در داروخانه ها با غلظت حدود 3 درصد فروخته می شود. با این حال، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که آن را به نصف با آب تمیز رقیق کنید. پراکسید هیدروژن معمولاً با نام های مختلفی فروخته می شود:

دی هیدروژن دی اکسید
دی اکسید هیدروژن
اکسید هیدروژن
اکسیدول
پراکسید

2. شستشو با نمک:

بعد از گذشت یک هفته از جراحی می توانید از محلول شستشو با نمک استفاده کنید. بسیاری از پزشکان برای تمیز نگه داشتن بینی استفاده از محلول شستشو با نمک را توصیه می کنند. این مهم است زیرا می تواند به رفع گرفتگی بینی بدون آسیب رساندن به بینی با دمیدن و قرار دادن انگشتان یا هر چیز دیگری در داخل آن کمک کند.

مقاله پیشنهادی:  بهترین سن جراحی بینی

اگرچه شستشوی سالین را می توان از داروخانه خریداری کرد، اما می توانید آن را در خانه خود تهیه کنید. فقط باید نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب بجوشانید و بگذارید خنک شود.

3.تمیز کردن با حوله مرطوب:

ممکن است متوجه شوید که مقداری مخاط در اطراف بینی شما سفت می شود. برای تمیز کردن آن می توانید از یک دستمال مرطوب استفاده کنید تا به آرامی آن ناحیه را بمالید. استفاده از یک دستمال مرطوب و آب گرم می تواند به نرم شدن پوسته و کاهش تورم کمک کند.

شستشوی بینی بعد از جراحی بینی پس از برداشتن آتل و بخیه ها (یا بیشتر بخیه ها)، شستن بینی پس از جراحی بینی مشکلی ندارد. فقط مطمئن شوید که بینی خود را به آرامی بشویید و سعی کنید فشار زیادی به بینی خود وارد نکنید.ظرف یک ماه یا 6 هفته، تورم تقریباً از بین می‌رود و می‌توانید طبق معمول شروع به شستشوی بینی کنید.

دکتر امیر حسین اسدالله پور با 10سال تجربه در زمینه جراحی بینی استخوانی,جراحی بینی گوشتی,جراحی بینی ترمیمی,جراحی انحراف بینی ,جراحی بینی طبیعی در خدمت شما عزیزان می باشد.برای مشاوره و دریافت ویزیت قبل از عمل با شماره ثبت شده در سایت تماس بگیرید و از مشاوره رایگان با دستیار دکتر,آقای مرندی برخوردار شوید.

اشتراک مقاله در شبکه های اجتماعی
سوالات متداول
از چه زمانی می توان بینی خود را بشوییم؟

در سه هفته اول نمی توانید بینی خود را بشویید. زیرا پس از جراحی بینی، جراح یک آتل پلاستیکی بینی را روی بینی شما گذاشته و آن را بانداژ می کند. 

نکات مهم در هنگام شستن بینی چه هستند؟

هرگز از انگشت یا دستمال برای تمیز کردن بینی خود استفاده نکنید.

مراقب باشید هنگام شستشو به بینی خود آسیب نرسانید.

اگر در حین شستن بینی احساس عطسه یا سرفه کردید، این کار را با دهان باز انجام دهید.

بعد از شستن بینی از پماد استفاده کنید تا از خشکی بینی جلوگیری شود.

روشهای شستن بینی بعد از جراحی بینی چه هستند؟

برای شستن بینی بعد از جراحی بینی می توان از موارد زیر استفاده کرد:

پراکسید هیدروژن

 

شستشو با نمک

تمیز کردن با حوله مرطوب

دکتر امیر حسین اسدالله پور کوتنائی چه نوع بینی را جراحی می نماید؟

دکتر امیر حسین اسدالله پور کوتنائی متخصص عمل زیبایی بینی با ۱۰ سال سابقه و بیش از ۵۰۰۰جراحی موفق متخصص در عمل زیبایی بینی گوشتی و استخونی ,انحرافی و پلیپ ,جراحی های بینی نیمه فانتزی ، طبیعی ، مردانه فانتزی ، عروسکی، ترمیم انحرافی پلیپ می باشد.

آیا مشاوره قبل از عمل بینی رایگان است؟

بله,مشاوره و ویزیت کاملا رایگان می باشد.

نحوه دریافت نوبت و رزرو به چه صورت است؟

لطفا برای مشاوره و رزرو نوبت با دستیار پزشک آقای وحید مرندی با شماره 09364315405 تماس بگیرید.

آیا ساکن هر کجای ایران که باشیم امکان جراحی توسط دکتر اسدالله پور امکان پذیر است؟

بله!انجام مشاوره و اقدامات بعد از عمل در تمامی شهرهای تهران,گرگان, سمنان ,مشهد, گنبدکاووس, قائمشهر, قم ,رشت ,نوشهر, گرگان و سراسر کشور انجام می گردد.

هزینه جراحی بینی چقدر است؟

هزینه جراحی بینی بسیار مناسب و ارزان می باشد لطفا برای استعلام قیمت با آقای وحید مرندی با شماره 09364315405 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر امیرحسین اسداله پور
جهت تماس کلیک کنید